Базові дидактичні ігри для сенсорного і пізнавального розвитку дитини
Величина
Мета:
Навчити дитину чергувати предмети за величиною
Обладнання: чотири великих і маленьких намистини
(приблизно 2 і 1см) однакового кольору. Шнур або м'яка дріт, лялька й кошик.
Хід:
Вихователь показує дитині гарну ляльку, говорить, що лялька прийшла до малюка в
гості і принесла щось у кошику.
Потім вихователь садить ляльку на стіл і, виймаючи з кошика коробочку, показує
дитині, що там лежать великі і маленькі намистини і нитка. Сказавши, що лялька
попросила малюка зробити для неї гарні намистини, вихователь звертає увагу дитини на те,
що намисто
можна нанизувати по-різному. Спочатку вихователь сам показує, як треба збирати
намисто, а потім пропонує
зробити це дитині. Важливо почати чергування з великою намистини, тому що якщо
чергувати намиста навпаки, тобто спочатку брати маленьку, потім більшу, дитині
буде важко впоратися із завданням, тому що його в першу чергу приваблюють
великі намистини. Потім ляльці показують, які вийшли намисто.
Мета:
Вчити розрізняти предмети за величиною і вибирати їх по словесному вказівкою.
Обладнання:
Великі й маленькі м'ячі, довільно перемішані.
Хід:
Вихователь стоїть на відстані 3 - 5м від дитини і просить принести йому великий
м'яч. Якщо дитина помиляється, вихователь пояснює і показує різницю, даючи
маляті потримати великий і маленький м'ячі. Рукою дитини вихователь обводить по
окружності великого і маленького м'яча, говорячи при цьому, «великий» це чи
«маленький» м'яч. Гра повторюється.
ДОРУЧЕННЯ
Мета: Вчити дітей
розрізняти і називати іграшки, а також виділяти їх розмір; розвивати слухове
сприйняття, вдосконалювати розуміння мови.
Обладнання:
Великі й маленькі собачки, машинки, коробочки, м'ячі, чашки,кубики,матрьошка.
Хід:
Вихователь показує дитині іграшки і предмети і пропонує назвати їх, відзначаючи
їх розмір. Потім дає малюкові наступні завдання:
Велику собаку напій чаєм з великої чашки, а маленьку - з маленької;
- Покатай матрьошку
у великій машині;
- Постав маленьку
собаку біля матрьошки;
- Побудуй для
великої собачки будиночок з великих кубиків, а для маленької - з маленьких;
- Візьми маленьку собачку і посади її на
килим;
- Візьми велику
собаку і посади її у велику коробку;
- Збери маленькі
кубики в маленьку коробку, а великі - на велику й т.п.
Якщо
дитина помиляється, собачка або матрьошка показують своє незадоволення (гарчить
або відвертається).
ПРИГОСТИ ЗАЙЧИКА
Мета: Вчити дітей групувати предмети за величиною.
Обладнання: Іграшковий заєць, велике і маленьке відерце, по п'ять великих і маленьких муляжів морквин на підносі.
Хід: Вихователь показує зайця, пропонує дітям його розглянути, погладити. Потім каже, що зайчик просить дітей допомогти йому зібрати морквину і показує тацю з морквою, роблячи акцент на те, що морквина велика і маленька. Далі вихователь каже, що велику морквину потрібно класти у велике цебро, а маленьку морквину у маленьке відерце. Діти виконують завдання, зайчик дякує їм за допомогу.За таким же принципом можна групувати і інші великі та маленькі предмети в різні за величиною ємності. Наприклад, граючи в наступні ігри «Допоможи ляльці зібрати кубики», «Поклади м'ячі в кошики», «Постав машини в гараж» і т.д.
ЛЯЛЬКИ
ЗАБЛУКАЛИ
Мета: Вчити
дітей групувати предмети за величиною
Обладнання:
Кілька великих і маленьких ляльок, великий і маленький будиночок.
Хід:
На столах або килимі в різних сторонах стоять іграшкові будиночки. Навпаки, на
невеликій відстані сидять ляльки. Вихователь показує дітям ляльки. Разом з
дітьми розглядає їх, зазначає, що ляльки великі і маленькі. Потім каже, що
ляльки заблукали і пропонує допомогти лялькам знайти свій будиночок, пояснюючи,
що великі ляльки живуть у великому будиночку, а маленькі ляльки живуть в
маленькому будиночку. Діти виконують завдання, ляльки дякують їм за допомогу.
З тією ж метою, як і попередня гра можна
проводити наступні ігри: «покатати ведмедиків на машинах», «Пригости собачок
кісточкою», «Збери квіти» і т.д. Ігри проводяться так само, як і попередня, але
з використанням іншого відповідного обладнання.
Так само для навчання дітей співвідносити предмети за величиною,
можна використовувати предметні картинки. Наприклад, в іграх «Посади пташок у
свої гнізда», «З якого дерева листочок?», «На якій квітці сидять метелики?»
Тощо, дітям пропонується співвіднести дві картинки із зображенням великих або
маленьких предметів. Наприклад: у велике гніздо посадити великого птаха, а в
маленьке - маленьку птицю і т.п.
Форма
Мета:
Навчити дитину чергувати предмети за формою
Обладнання:
За чотири круглих і квадратних глиняних намистини однакового кольору (діаметр
2см). Шнур або м'яка дріт, лялька й кошик.
Хід:
Проводиться так само, як гра «Великі і маленькі» з тією лише різницею, що на
нитку по черзі нанизують круглі і квадратні намистини. Вихователь пропонує
дитині помацати руками кожну намистину на нитці, фіксуючи на цьому увагу дитини
і примовляючи: «Кулька, кубик ...»
КОЛО,
КВАДРАТ
Мета:
Вчити групувати предмети за формою.
Обладнання:
По п'ять картонних кіл і квадратів одного кольору.
Хід:
Вихователь показує дітям геометричні фігури, довільно перемішані на столі.
Потім каже: «Ось це - коло, ось це - квадрат. Коло я покладу на круглу
тарілочку, а квадрат - на квадратну тарілочку ». Далі вихователь пропонує дітям
розкласти фігури по своїх місцях і активізує мова дітей питаннями: «Що це? (Коло).
А це? (Квадрат) і т.п.
ЧАРІВНА КОРОБОЧКА
Мета:
Вчити дітей проштовхувати геометричні форми у відповідні отвори.
Обладнання:
Коробки з отворами круглої і квадратної форми і відповідні їм за розміром
кубики і кульки.
Хід:
Вихователь показує дітям коробочки з «віконцями» і говорить, що в них можна
проштовхнути кульки і кубики. Потім обводить пальцем круглий отвір,
відзначаючи, що воно кругле, що у нього немає куточків, і проштовхує в нього
кульку. Те ж саме робить і з квадратним отвором, відзначаючи, що воно квадратне
і у нього є куточки і проштовхує в нього кубик. Далі, завдання виконують діти.
При кожному проштовхуванні, вихователь здивовано-захопленим тоном вигукує: «Ой,
немає кульки! Ой, немає кубика! », Тим самим, стимулюючи дитини продовжувати
гру і викликаючи позитивні емоції.
Також цю гру можна використовувати і для закріплення величини предметів,
роблячи в коробках великі і маленькі отвори різних однорідних геометричних
форм. Можна додавати отвори і інших
геометричних форм, наприклад - трикутні, прямокутні і т.д.
ЗАШТОПАТИ ШТАНЦІ
Мета:
Вчити дітей вставляти предмети даної форми у відповідні отвори.
Обладнання:
картонними зображеннями вовка (матрьошки, ляльки тощо) з отворами круглої,
квадратної і трикутної форми на штанцях і відповідно ним кола, квадрати і
трикутники, такого ж кольору, як і штанці.
Хід:
Вихователь показує дітям вовка і звертає їхню увагу на те, що у вовка діряві
штанці. Потім вихователь показує дітям геометричні фігури - латочки і пропонує
допомогти вовку заштопати штанці. Діти виконують завдання, вовк дякує їм.
Цю
гру можна проводити з ускладненням, наприклад - «заштопати» у матрьошок
сарафани різного кольору різними великими і маленькими геометричними формами
відповідних кольорів.
ВЕСЕЛІ
ЧОЛОВІЧКИ
Мета:
Вчити дітей групувати предмети за формою
Обладнання:
Вирізані з картону круг, квадрат, трикутник, прямокутник - будиночки і ці ж
геометричні форми маленького розміру - чоловічки.
Хід:
Вихователь разом з дітьми розглядає довільно що лежать на столі маленькі
геометричні фігури, говорить, що це - веселі чоловічки. Потім показує,
наприклад, коло і каже: «Цього чоловічка звуть коло. Як звуть чоловічка?
(Коло). Покажіть, яких ще чоловічків звуть коло? (Діти показують кола) ». Так
само діти показують і інші геометричні фігури. Вихователь каже, що чоловічки
заблукали, і пропонує дітям допомогти чоловічкам знайти свої будиночки. Потім
пояснює, що чоловічки-кола живуть у круглому будинку (кладе чоловічка на велике
коло), чоловічки-квадрати живуть в квадратному будинку (кладе чоловічка на
великий квадрат) і т.д. Далі діти виконують завдання самостійно.
Цю
гру проводять спочатку з використанням двох геометричних форм, потім - трьох і
далі чотирьох. На перших етапах фігури-чоловічки однакового розміру і кольору,
ускладнюючи гру можна використовувати «чоловічків» різного розміру, а потім і
кольору.
Колір
КУРОЧКА І КУРЧАТА
Мета:
Звернути увагу дитини на те, що колір є ознакою різних предметів і може служити
для їхнього позначення.
Обладнання: Коробка з мозаїкою, де вміщено шість елементів жовтого
кольору і один білого.
Хід:
Вихователь показує дітям іграшки: біла курочка, а за нею жовті
курчата (або картинку). Потім - білий елемент мозаїки і каже: «Це у нас буде
курочка. Вона білого кольору ». Демонструє жовтий елемент мозаїки і пояснює:
«Жовтого кольору будуть курчатками». В отвір панелі вихователь білу мозаїку, ще
раз нагадуючи, що курочка буде такого білого кольору, і поміщає слідом за білою
мозаїкою одну жовту, кажучи, що такого кольору курчата. Потім дає дитині
коробку з мозаїкою і пропонує знайти ще одного курчати і помістити його слідом
за мамою-курочкою. Після того, як усі курчата будуть знайдені і розміщено
«низкою», позаду курочки, дитина повторює завдання самостійно.
ЯЛИНКИ
І ГРИБОЧКИ
Мета:
Навчити дитину чергувати предмети за кольором.
Обладнання:
Коробка з мозаїкою, де вміщено по десять елементів зеленого і червоного
кольору.
Хід:
Вихователь показує дітям мозаїку і пояснює, що ялинки бувають зеленого кольору,
та розміщує на панелі ялиночку - елемент зеленого кольору. Показує
елемент червоної мозаїки, пояснює, що такого червоного кольору бувають
грибочки. Розмістивши у себе на панелі ялинку, грибочок, ялинку, грибочок,
вихователь пропонує дитині продовжити ряд ялинок і грибків.
Гру проводять як закріплення після відповідного заняття. З
тією ж метою, як і попередня гра можна проводити наступні ігри: «Гуси з
гусенятами» - використовують мозаїку білого (гусак) і жовтого (гусеня) кольору;
«Будиночки та прапорці» - використовують мозаїку білого (будиночок) і червоного
(прапорець) кольору. У грі «Будиночки та прапорці» елемент червоного кольору
розміщують над елементом білого кольору.
РІЗНОКОЛІРНЕ НАМИСТО
Мета: Навчити дитину
чергувати предмети за кольором
Обладнання: По чотири білих і червоних намистини (можуть
використовуватися й інші кольори) у коробці, шнур або м'яка дріт.
Хід:
Проводиться так само, як гра «Великі і маленькі» з тією лише різницею, що на
нитку по черзі нанизують білу і червону намистини. Основою для успішного
чергування інших колірних поєднань є саме білий, добре знайомий колір, який
часто згадується у побуті (білий сніг, білі руки і т.д.).
Мета:
Закріпити у дітей уміння групувати однорідні і співвідносити різнорідні
предмети за кольором.
Обладнання:
Малюнок з матрьошками, намистини і палички різних кольорів.
Хід:
Вихователь по черзі показує дітям матрьошки, одягнених у сукні чотирьох
основних кольорів і каже, що у кожної матрьошці є свої іграшки: м'ячики і
палички, але вони все переплуталися. Потім пропонує допомогти
матрьошка знайти свої іграшки. Вихователь показує одну з матрьошок і пропонує
вибрати намистини такого ж кольору, як у неї плаття. Після того як дитина
вибере всі намистини і покладе їх поряд з матрьошкою, йому пропонується так
само вибрати палички.
ПРИГОСТИ ВЕДМЕДЯ ЯГОДАМИ
Мета:
Вчити дітей вибирати предмети даного кольору з декількох запропонованих,
розвивати координацію рук і дрібну моторику пальців.
Обладнання: Коробка з
мозаїкою, де вміщено десять елементів червоного кольору і по п'ять елементів
жовтого і зеленого кольору.
Хід:
Вихователь показує дітям ведмедя і розглядає його разом з дітьми. Потім
пропонує дітям пригостити його ягодою, роблячи акцент на те, що ведмедик любить
тільки стиглу ягоду червоного кольору. Далі, вихователь бере з коробки елемент
мозаїки червоного кольору (ягідку), вставляє її в панель і пропонує дітям теж
збирати ягоди, стежачи за тим, щоб діти брали тільки стиглі ягоди червоного кольору. Коли всі червоні
ягоди зібрані в «кошик», ведмідь дякує дітей.
Мета:
Вчити дітей групувати предмети за кольором.
Обладнання:
Чотири вази жовтого, червоного, зеленого і синього кольорів, зроблених із
пластикових пляшок, паперові квіти тих же розквітом.
Хід:
Вихователь показує дітям квіти, які лежать на столі або килимі довільно
перемішані, і пропонує зібрати з них букети і поставити у вази. Потім,
вихователь бере, наприклад, червона квітка і ставить його у вазу червоного
кольору, роблячи акцент на те, що квітка такого ж кольору, як і ваза. Те ж саме
вихователь проробляє і з квітами інших кольорів. Далі збирати букети
пропонується дітям.
Мета:
Вчити дітей співвідносити предмети за кольором.
Обладнання:
Картка із вертикально наклеєними на ній різнокольоровими смужками - «ниточками»
паралельно і на деякій відстані один від одного, Вирізані з картону кулі тих же
кольорів.
Хід:
Вихователь показує дітям кулі та пропонує прив'язати до них ниточки, щоб кулі
не полетіли. Потім бере куля, наприклад, жовтого кольору і прикладає його до
жовтій смужці - «ниточці» жовтого кольору. Далі завдання виконують діти.Цю гру
можна проводити з іншим обладнанням:
різнокольорові картки-«книжки» з вирізаними «віконцями» - кулями,
картки-вкладиші таких же кольорів. Тоді хід
буде такою: вихователь показує дітям картки з кулями і пропонує дітям
зафарбувати ці кулі відповідним кольором, попередньо показуючи як це зробити.
Мета:
Вчити дітей співвідносити предмети за кольором.
Обладнання:
Вирізані з картону чашки й блюдця різних кольорів.
Хід:
Вихователь показує дітям блюдця і пропонує поставити на них чашки і уточнює, що
у кожного блюдця є своя чашка такого ж кольору. Потім вихователь показує, як це
потрібно робити. Далі завдання виконують діти.
РУКАВИЧКА
Мета: Вчити
дітей співвідносити предмети за кольором.
Обладнання:
Вирізані з картону кілька пар різнобарвних рукавиць, ляльки.
Хід: Вихователь
говорить дітям, що ляльки зібралися на прогулянку, але не можуть знайти свої
рукавиці, тому що рукавиці переплуталися. Потім вихователь бере одну рукавицю
(наприклад, червону), запитує у дитини, якого вона кольору і пропонує малюкові
знайти таку ж червону рукавичку. Дитина виконує завдання і гра продовжується.
Мета:
Вчити дітей групувати предмети за кольором.
Обладнання:
Картка з намальованими на ній одна над іншою горизонтальними смугами, на
невеликій відстані один від одного; вирізані з картону силуети різнокольорових
іграшок (м'яч, літак, машина, кегля і т.п.)
Хід:
Вихователь пропонує пограти в магазин, але для цього потрібно розставити
іграшки на полиці. Потім пропонує малюкові взяти одну іграшку і поставити її на
полицю (картку), уточнюючи її колір. Далі вихователь пропонує дитині поставити
на цю полицю іграшки такого ж кольору. Коли завдання виконано, то гра
продовжується з іграшкою іншого кольору.
Так само можна використовувати різнокольорові полки, а дитині запропонувати
розставити на них іграшки відповідно з кольором.)
ІГРИ ТА ВПРАВИ З ПРЕДМЕТАМИ
У
вихованні дітей раннього віку дуже важливим є збагачення і вдосконалення
чуттєвого досвіду в процесі діяльності.
Характерною
для цієї вікової ступені діяльністю є діяльність предметна. Її називають
провідною не тільки тому, що вона переважає, але й тому, що має виняткове
значення для формування важливих якостей дитячої психіки.
У
процесі діяльності в дітей розвивається мислення, кмітливість, виховується
зосередженість, уміння спокійно, не відволікаючись, займатися протягом деякого
часу якимось одним справою.
Предметна діяльність має важливе значення
і для сенсорного розвитку дитини. Діючи з предметами, він пізнає їх якості та
властивості, знайомиться з формою, величиною, кольором, просторовими
співвідношеннями. У процесі дій з предметами у дітей другого року життя
розвиваються якості навченості: зосередженість погляду на предметі,
загальмованість рухів, збереження певної пози, емоційна налаштованість.
Дії з такими предметами, як дидактичні іграшки,
завжди ставлять перед дитиною розумову задачу, він намагається добитися
результату - зібрати башточку, скласти матрьошку і т.п. Так, поволі формується
цілеспрямованість. Деякі дидактичні іграшки для виконання ігрової задачі
вимагають певної послідовності дій і відбору деталей.
Предметні дії
розвивають координацію і узгодження рухів обох рук дитини, ведуть до утворення
зв'язків у роботі очей (часто вуха) і рук, забезпечують оволодіння простором.
Мета
запропонованих нижче ігор та вправ з дидактичними іграшками: розвивати у дітей
координацію рук і дрібну моторику пальців, сприяти закріпленню якостей предметів
(величина, форма, колір).
СКЛАДИ МОТРІЙКУ
Обладнання:
Матрьошка, яка вміщує декілька вкладених один в одного ляльок меншого розміру.
Хід:
Вихователь разом з дитиною відкриває матрьошку, вимовляючи: «Матрьошка,
матрьошка, відкрийся трішки!». Дістає матрьошку трохи менше і ставить її поруч
з великою, запропонувавши малюку порівняти їх за розміром і кольором. Коли всі
матрьошки виявляться відкритими, вихователь пропонує дитини скласти їх назад,
починаючи з найменшої.
-Ми матрьошки, ми -
сестрички, У хованки з нами гратися,
Всі подружки-невелички. Нас швидше збирай
-
Як почнемо танцювати і співати, Якщо будеш помилятися,
Нікому не всидіти! Ми не будемо закриватися!
Спочатку
гру слід проводити з двоскладовою матрьошкою, потім з трискладовою і т.д.
Точно
так само замість матрьошки можна використовувати барила, стаканчики, що
відкриваються коробочки, вкладиші різних форм і т.п.
ЗБЕРИ ПІРАМІДКУ
Обладнання:
Пірамідка, що складається з 4-5 кілець, що убувають по величині.
Хід: Вихователь показує
дитині пірамідку, і допомагає розібрати її. Разом з малюком вихователь
розглядає колечка, відзначаючи їх форму і колір і роблячи
акцент на їх величину. Потім вихователь пропонує дитині зібрати пірамідку. Він
пояснює, що спочатку потрібно вибрати найбільше колечко і надіти його на
стрижень (малюк виконує завдання). Далі вихователь пропонує зробити те ж саме з
колечками до тих пір, поки пірамідка не буде зібрано. Надалі дитині надається
можливість самостійно маніпулювати з пірамідкою, намагаючись зібрати її
правильно.
Можна збирати
різні пірамідки в залежності від того, які цілі переслідуються. Наприклад:
піраміда, що складається з кілець одного розміру або кольору; з кубиків,
кульок, призм одного або різного розміру і кольору; з предметів зростаючих за
величиною і т.д.
ЗБЕРИ НАМИСТО
Обладнання:
Будь-які предмети з отворами для нанизування різної величина, форми і кольору,
шнур або м'яка дріт.
Хід: Вихователь пропонує
дитині зібрати намисто, нанизуючи їх на шнур. Показує, як це потрібно робити і
пропонує малюкові продовжити. Якщо дитина не може, вихователь
допомагає йому.Можна збирати різні намиста в залежності від того, які цілі
переслідуються. Наприклад: намисто, що складаються з кульок і кубиків різного
розміру і кольору; з котушок від ниток, маскаронов, колечок, пробочек з
отворами різних кольорів і розмірів і т.д.
ПОБУДУЙ БАШТОЧКУ
Обладнання:
Кубики різного кольору і розміру.
Хід:
Вихователь пропонує дитині побудувати башточку, накладаючи кубики один на один
і зводячи споруду вгору.
Цю гру можна проводити різними способами залежно від того, які цілі
переслідуються. Наприклад: побудувати башточку з кубиків одного кольору і
різного розміру; з великих або маленьких кубиків різного кольору; з великих або
маленьких кубиків одного кольору і т.д.
Коментарі
Дописати коментар